Program Gotong Royong Membersihkan Tanah Perkuburan

Program Gotong Royong Membersihkan Tanah Perkuburan
Penglibatan jemaah dari 5 Qaryah dari 3 buah masjid dan 2 surau.

Zara berposing..

Zara berposing..
alhamdulillah comel muka anak ayah ni..Mudah2an jadi anak solehah

Sekeluarga di I-City

Sekeluarga di I-City
Kali pertama di I-City, semua port nak ambil gambar, baru naik bukit dah nak bergambar..

Monday, January 11, 2010

Allah

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, syukur aku panjatkan kehadrat mu ya Allah, atas nikmat Iman dan Islam yang Kau berikan kepada ku. Mudah2 an tulisanku ini tidak lari dari membesarkan Mu ya Allah. Ya Allah, berikanlah kefahaman kepada ku dangan kefahaman yang sebenar2nya..

Sejak beberapa hari yang lepas, masih lagi kita mendengar perbalahan dari pelbagai pihak berkenaan isu penggunaan nama Allah. Telah jelas dalam Harakah, front page yang terbaru menyatakan pendirian rasmi PAS dalam isu ini.

Bersyukur juga kerana Pimpinan telah pun memberikan pandangan yang jelas serta berlandaskan kepada Firman Allah surah Ali Imran ayat 64 yang bermaksud, "Katakanlah Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan dantara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan dia, dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sesama manusia (seperti pemimpin dan sebagainya), sebagai tuhan selain Allah."

Suka ana berkongsi juga seikit ilmu berkenaan isu ini. Marilah kita memetik beberapa Firman Allah yang lain seperti berikut:

1) Surah Al-Ikhlas: Katakanlah (Wahai Muhammad), "(Tuhanku) ialah Allah yang Maha Esa; Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; Dia tidak beranak dan Dia tidak pula diperanakkan; Dan tidak ada sesiapa pun yang setara dengan-Nya."

2) Surah Al-Maidah (ayat 3): "..pada hari ini, Aku (Allah) telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, Aku telah cukupkan nikmatku kepada kamu, dan Aku (Allah) telah redakan Islam itu, menjadi agama untuk kamu."

3) Surah Al-Fatihah (ayat 1): " Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir sekelian alam."

4) Surah Al-Jumuah (ayat 1): "Segala yang ada di langit dan di bumi sentiasa mengucapkan tasbih kepada Allah. Yang Maha Menguasai (sekelian alam), Yang Maha Suci, Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.."

Berdasarkan petikan ayat2 di atas, telah jelas menyatakan seperti berikut:

1) Penggunaan nama Allah oleh orang Kristian ternyata tertolak seandainya mereka tidak beriman kepada ayat-ayat tersebut yang jelas menerangkan bahawa Allah itu Esa, tiada anak, tiada keturunan. Tidak boleh disamakan dengan sesuatu. Lantaran sucinya Allah dari segala perkara-perkara yang menyegutukan-Nya. Kita melihat ayat ni berbentuk Muhkamat. Jelas dan terang. Tetapi, bagi umat Islam, hendaklah kita melihat ayat ini dalam bentuk Akidah. Sejauh manakah umat Islam sekarang ni, benar2 faham akan Akidah Rubbubiyyah, Uluhiyyah dan Asma Wal Sifat. Tidak cukup hanya sekadar menyatakan Allah itu "satu" kalau masih lagi kita men"dua"kan Allah secara tidak sedar. Dalam perbuatan kita seharian, hatta dalam solat sekalipun, masih lagi kita tidak mampu untuk khusyuk sepenuhnya dari memikirkan perkara2 yang selain dari Allah. Belum lagi membicarakan Akidah Uluhiyyah dan Akidah Asma WalSifat. Sedih apabila melihatkan umat Islam semalam yang terkinja2 di atas pentas Stadium Shah Alam menyanyikan lagu yang ntahapaapantah masa AJL. Terkejut ana melihat, penuh dancer2 yang konon2nya menjiwai, kemaruk dan menggilai lagu2 yang dinyayikan. Malu sahaja dengan Kristian kalau inilah jiwa anak2 muda yang konon2nya sensitif bila Kristian guna nama Allah tapi bila part terkinja2 sampai lupa dunia..Memang memalukan kalau mereka ini orang2 Islam. tak perlulah kita berdemonstrasi untuk melaungkan kalimah Allah, kalau program2 hiburan ini pun Negara kita masih lagi tak mampu nak kawal..!!Takdeke Pak Menteri dari Kerajaan yang berkuasa untuk guna kuasa tu sebagaimana Kementerian Dalam Negeri guna kuasa untuk halang Majalah The Herald untuk guna nama Allah dan. Yang gah menyatakan kita dah ambil tindakan terhadap golongan yang ektrimis.. Tapi hakikatnya tak lebih dari sekadar merawat penyakit yang dah merebak parah.. Kalau Umat Islam di Negara ni, dalam tempoh 53 tahun kita merdeka ditarbiyyah untuk menghormati agama2 lain, taklah perlu polis mengawal dan menyiasat siapa yang bakar gereja2 Kristian.. Mana perginya Menteri Penerangan..untuk tegur artis2 yang terang2 terkinja2 melolong2 atas pentas buat maksiat secara terang2an...Hatta confirm tadak satu mufti pun yang berani menyatakan AJL itu halal.

2) Jelas dalam ayat yang kedua, menyatakan bahawa Allah hanya meredhai agama Islam (dari agama2 yang lain). Kita bersyukur bila ada penganut2 lain yang menyatakan bahawa Allah itu Tuhan yang sebenar. Dan benarlah, sebagaimana ucapan Kalimah Syahadah, "Tiada Tuhan selain Allah..".Tidakkan ini satu rahmat apabila mereka orang2 kafir melihat bahawa umat Islam itu bertuhankan Allah sehingga merekan pun nak guna nama Allah sebagai tuhan mereka. Bukankah pernah berlaku dalam sejarah Islam, ketika perang Uhud, Abu Jahal dan konco2nya berbangga apabila Tuhan Muhammad kalah dan Tuhan mereka menang..Bersyukurlah kerana sebelum2 ini Pimpinan kita Tuan Guru Nik Aziz pernah dengan tegasnya menyatakan bahawa lebih baik kita adakan dialog Islam dan Agama2 Lain, Yang mana lebih benar? memang orang2 kafir ini ada yang Allah Taala kategorikan sebagai mereka yang memerangi, dan mereka yang sepanjang masa tidak akan merasa senang dan dengki dengan Islam. Lantaran itulah Pimpinan kita telah dengan jelas menyatakan bahawa "penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama negara ini..."..PAS dengan jelas memberikan "peringatan kepada semua pihak supaya tidak menyalahgunakan perkataan Allah bagi mengelirukan atau menjadikan politik murahan untuk mendapat sokongan rakyat"..kalau kita tengok baik2 ayat ni, dia merujuk kepada dua golongan..yang pertama; Mengelirukan. Ini mungkin pada pandangan ana ditujukan kepada orang Kristian yang punya agenda tersembunyi untuk menyebarkan dakyah kristianisai mereka... yang kedua; Menjadikan politik murahan. Ini pada pandangan ana merujuk kepada golongan2 yang konon2nya berdemonstrasi memperjuangkan kalimah Allah tetapi takut2 dicemari niat2 mereka untuk sekadar mendapat habuan dunia. Supaya dikatakan oleh rakyat merekalah yang memperjuangkan Islam sedangkan hakikatnya dalam kehidupan dan tindakan seharian masih lagi tidak mencermin sikap Taabud dan Taqwa kepada Allah. (Waliyazubillah)..Takut2 kita juga tergolong dikalangan orang2 yang munafik dan lagha dengan keseronokan dunia.

Jam dah menunjukkan pukul 1.30 pagi, Insyaallah nanti ana sambung..Subhanakallah Humma Wabihamdika Asyhaduallailaha Illallah Astaghfirullah Wa atuubu Ilaik.

No comments:

Post a Comment